• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Amorterar för mycket!

Sallow Rapids

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
21 Februari 2022
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Min första tråd och förhoppningsvis sista då jag hoppas lösningen på mitt problem finns inom räckhåll. Jättetacksam för vilken som helst input.

Scenariot är att vi lade upp våra 2 senaste gemensamma blancolån på alldeles för kort avbetalningstid (5 år, ville bli av med lånen snabbt) vilket gjort månadskostnaden alldeles för hög då vi har andra lån också och det har blivit så på senaste året att mina krediter har fått täcka övriga hushållskostnader.

Jag ligger idag på ca 20.000 kr i månadskostnad för min del av alla lån och krediter (tjänar 25.000 kr netto) och måste ganska fort få rätsida på pengarullningen. Vi amorterar tillsammans runt 17.000 i månaden på lånen vilket är bra, men ack för bra för vår ekonomi.

Tanken och viljan från oss båda är nu att dela upp de gemensamma blancolånen var för sig i samlingslån på längre tid för att minimera långivare och att jag även direkt eller längre fram kan samla ihop mina egna lån och krediter. Detta kan sammanlagt göra en förtjänst i min månadskostnad på 10-13.000 kr om allt trillar rätt.

Så hur skall vi gå tillväga för att det skall bli bäst?

Min sambo har endast de gemensamma lånen och mycket bra kreditvärde + 0 ff. Så är det bästa alternativet att hon söker ett samlingslån på 350.000 kr och när det förhoppningsvis slagit igenom och hon släckt ett par lån för de pengarna så har jag ett bättre utgångsläge på min uc (bara min del syns) att slå igenom min del av resten av gemensamma lånen? Eller skall vi ansöka om varsitt samlingslån samtidigt? Skall/kan jag satsa på ett större samlingslån för att få till den ultimata månadskostnaden?

Gemensamma blanco
700.000 kr, 6 olika lån
Ica 2st, Sevenday, Marginalen, Ikano, Remember. Ränta 6-7%

Mina blanco
240.000 kr, 2 olika lån
Nordax, Resurs. Ränta 10-11%

Mina krediter(allt synligt)
125.000 kr, 3 olika krediter
Entercard, Tui, Bankkredit. Ränta 10-16%

Mina uppgifter
Uc 2,8 %
Årsinkomst 400.000 kr
Har 1 ff som försvinner 2 maj
Underskott 57.000
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
618
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Det bästa är väl att lägga om befintliga lån? Alla långivare jag har kontaktat har kunnat förlänga betaltiden så att månadskostnaden går ner.
 

Sallow Rapids

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
21 Februari 2022
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Förstår helt hur du menar, men vi vill försöka få till att dela upp de gemensamma lånen både för uc:ns skull och en mer skild framtida ekonomi.
 
Senast ändrad:

Sallow Rapids

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
21 Februari 2022
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Har någon tips om det kan finnas nån möjlighet till att få rätsida på lånen med mina förutsättningar?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 700
Mottagna reaktioner
12 984
Poäng
9 787
Det verkar vara att krångla till det om nu det primära är att få ner månadskostnaden, ring banken, fråga om dom kan förlänga betalningstiden. Vissa banker har väl till och med funktionen på websidan.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Du har ju ”bra” score. Om ni funderar på att gå skilda vägar (som jag tolkar det som), då skulle ni ju kunna söka nya lån för att dela och avsluta de gamla. Börja med att kontakta bankerna där ni har dessa och hör er för möjligheter och kraven/villkoren (utan upplysning!). Om det inte ger något, sök via förmedlare.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp